Wednesday, May 27, 2009

BICARI HATI SEORANG PEREMPUAN..







Puji-pujian buatMu Tuhan Lantaran telah menjadikan
aku seorang perempuan Diciptakan dari tulang rusuk
kiri Adam dengan seindah kejadian Akulah si tulang
bengkok Yang Kau gubah dengan kekuatan perasaan
mengatasi panjangnya akal fikiran Sebagai fitrah dan
anugerah hasil doa seorang lelaki namun biarlah
kejadianku memberi guna Bengkok yang ada manfaatnya...

Kiranya aku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah aku kekuatan yang membolehkan aku
Menjadi tulang belakang seorang suami...
pengembang perjuangan di sayap kiri
Diadun dengan kelembutan yang melayakkan aku
Menjadi teman setia, penyejuk mata, pembina
semangat, penguat jiwa
Seanggun peribadi Siti Khadijah
Sumber ketenangan Muhammad SAW Utusan Allah SWT
Bebas jiwa dari belenggu perasaan keperempuanan yang
memiliki nafsu
sembilan
Merdeka dari kepentingan peribadi
Setulus Siti fatimah yang sering saja ditinggalkan
suaminya saidina Ali
Dihantar pemergiannya tanpa bertanya.."bilakan
pulang?"
Disambut kepulangannya dengan khidmat...bersulamkan
kemesraan

Rumahtangga adalah syurga, tempat suburnya cinta
ketuhanan
akal yang tunggal...tidak akan dibiarkan hanya
bergelar dicelahan periuk
belanga
Dibalik lipatan lampin anak
Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat
Menjadi pentadbir disebalik tabir

Namun, "siapalah aku untuk memiliki watak wanita
solehah...
dek berkaratnya mazmumah yang bersarang di hati"
Maka kurniakanlah aku sekeping hati yang sentiasa
insaf
Hak seorang suami tidakkan mungkin dapatku penuhi
Biar telahku jilat nanahnya yang berlelehan
telah ku tadahkan wajah untuk mengusap debu
ditelapak kaki

Dan sememangnya aku mengimpikan
Watak seorang ibu yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Musa'ab bin Umair yang
menggadai dunia demi kasih
TuhanNya
Segigih Zubair Ibnul Awwaam yang diangkat oleh rasul
sebagai hawarijnya
Hasil didikan ibunya...setelah melalui zaman
anak-anak yang yatim dan
kekurangan
Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah...rela
direbus demi
mempertahankan iman atau
suci Maryam yang seluruh hidupnya mengabdikan diri
kepada Tuhan

Meskipun aku bukan ibunya yang memiliki peribadi
semurni Siti Fatimah
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani...yang tiap titis
darah mampu berzikir ke
hadrat Ilahi
Mudah-mudahan zuriatku bakal menampilkan
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
Srikandi-srikandi yang memakmurkan muka bumi Allah
dengan kesolehan
Yang saling rela berkorban dan dikorbankan
Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman sepertimana
Kisah seorang ibu yang telah kematian
putera-puteranya di medan jihad
"Mereka telah berbahagia sebagaimana aku
bahagia...Aduhai, kiranya aku
punya seorang anak lagi, aku rela dia turut gugur di
jalan Ilahi..."
namun jika aku, Kau taqdirkan akan kehilangan
mereka, tetapkanlah hatiku
Setenang Ummu Faisal...yang tidak menjadikan
kematian suami dan
anak-anaknya
Halangan untuk membulatkan kecintaan buatMu Tuhan
Redhailah daku yang dhaif ini sebagai
hambaMu...inilah pengaduan,
harapan dan munajat kiranya kekasihMu sendiri pernah
berucap...
" Ku lihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah
perempuan..."

Tanpa petunjukMu
Selangkah yang mengiringi ku ke syurga
Sederap mencebur ke neraka


> Marilah menyelam ke lautan tak bertepi,
> Mengenal Zat yang Maha Tinggi,
> Renungan dan Tazkiroh sebagai santapan Rohani,
> Membina hidup di landasan Islami.


p/s:sajak ini ditujukan buat ukhti kak gayah,kak fathi dan shbt2 yg bakal mnjadi suri di hati suami tidak lama lagi..moga barbahgia selamanya.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates