Tuesday, September 15, 2009

RENUNgAN bErsAMA!!! mANgkUk cANtik,mAdU dAN sEHELAi rAMbUt....

Pada suatu hari Rasulullah saw bersama2 Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan Saidina Uthman pergi menziarahi Saidatina Ali di rumahnya. Kedatangan mereka bertiga di sambut dengan senang hati oleh Saidina Ali dan isterinya Saidatina Fatimah ra.

Bagi memuliakan tetamu, Saidatina Fatimah menghidangkan madu kepada ayahandanya serta kawan-kawan2 karibnya. madu di letakkan dalam sebuah mangkuk yang amat cantik. semasa membawa mangkuk berisi madu itu kepada mereka, tiba2 sehelai rambut jatuh ke dalam mangkuk tersebut. semua yg ada hanya memerhati keadaan tersebut.

tiba2 Rasulullah saw meminta semua sahabat yg hadir untuk membuat perbandingan terhadap 3 benda tersebut iaitu mangkuk cantik, madu dan sehelai rambut. maka para sahabat yg ada memberikan pandangan masing2.

Saidina Abu Bakar ra berkata :
"Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, org yang beriman itu lebih manis daripada madu dan mempertahan kan iman itu lebih susah daripada meniti sehelai rambut"

Saidina Umar ra pula berkata :
" Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk yg cantik, org yg menuntut ilmu itu lebih manis daripada madu dan org yg beramal dgn ilmu yg dimiliki itu lebih sulit daripda meniti sehelai rambut."

Saidina Ali ra kemudian berkata :
"Tetamu itu lebih cntik daripada mgkuk yg cntik, menjamu tetamu itu lebih manis daripada madu dan membuat tetamu rasa gembira sehingga pulang ke rumahnya lebih sukar daripada meniti dia atas sehelai rambut."

Saidatina Fatimah ra pula berkata :
"seorang wanita itu lebih cntik dripda mangkuk yg cntik, wanita yg menutup auratnya itu lebih manis daripada madu dan mendapatkan seorg wanita yg tidak pernah dilihat org lain kecuali mahramnya lebih susah daripada meniti sehelai rambut"

Rasulullah saw pula mengatakan :
"seseorg yg mendaoat taufiq untuk beramal adalah lebih cantik daripada mangkuk yg cantik. beramal dgn amalan yg baik itu lebih manis daripada madu dan berbuat amal dgn ikhlas adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut"

Malaikat Jibrail as pula bekta:
"menegakkan panji2 agama itu lebih cantik dripa sebuah mangkuk yg cantik, menyerahkan diri, harta dan waktu utk usaha2 agama lebih manis daripada madu dan mempertahankan usaha agamasmpai ke akhir hayat lebih sulit daripada meniti sehelai rambut"

Allah swt kemudian berfirman :
" syurga Ku lebih cantik daripada mengkuk yg cantik itu..nikmat syurga ku itu lebih manis daripada madu dan jalan menuju syurga Ku adalah lebih sukar daripada meniti di atas sehalai rmabut"

p/s : skadar perkongsian..semoga kita dapat sesuatu yang bermakna dari isi tersirat cerita ini..kuatkan amal,tingkatkan IMAN.. ^_^

sumber : daripada blog sahabat di alam maya :- e-gamis.com

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates