Friday, November 13, 2009

Khutbah Nabi Muhammad S.A.W

Wahai manusia ,
Dengarlah baik – baik apa yang hendak ku katakan . Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini . Oleh itu dengarlah dengan teliti kata – kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang – orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini .

Wahai manusia ,
Sepertimana kamu mengganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci , maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang muslim sebagai amanah yang suci . Kembalikanlah harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak . Jangan kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula . Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu menemui Tuhan kamu , dan DIA pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu . ALLAH telah mengharamkan riba . Oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang .

Berwaspadalah terhadap ,
Syaitan demi keselamatan agama kamu . Dia tidak berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara – perkara besar , maka berjaga – jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara – perkara kecil .

Wahai manusia ,
Sebagaimana kamu mempunyai hak keatas para isteri kamu , mereka juga mempunyai hak di atas kamu . Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu , maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang . Layanilah wanita – wanita kamu dengan baik dan berlemah – lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia . Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina .

Wahai manusia ,
Dengarlah bersungguh – sungguh kata – kataku ini . Sembahlah ALLAH , dirikanlah sembahyang lima kali sehari , berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu . Kerjakanlah ibadat haji sekiranya kamu mampu . Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah saudara kepada muslim yang lain . Kamu semua adalah sama , tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lain kecuali dalam taqwa dan beramal soleh .

Ingatlah ,
Bahawa kamu akan menghadap ALLAH pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan . Oleh itu awasilah agar jangan sesekali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku .



Wahai manusia ,
Tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru . Oleh itu wahai manusia , nilailah dengan betul dan fahamilah kata – kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu . Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara , yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua – duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama – lamanya . Itulah Al – Quran dan Sunnahku .

Hendaklah orang – orang ,
Yang mendengar ucapanku menyampaikannya pula kepada orang lain , dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada lain . Semoga yang terakhir lebih memahami kata – kataku dari mereka yang mendengar terus dariku . Saksikanlah ya ALLAH bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba – hamba Mu ………


Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah , Gunung Arafah .

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates