Thursday, June 17, 2010

~Pengalaman Sepanjang Bergelar Pelajar~





Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini tergerak di hati saya untuk menceritakan pengalaman akademik sepanjang bergelar pelajar saat umur sudah menjangkau 21 tahun ini.Hidup dalam keluarga merantau di beberapa buah negeri daripada seorang bayi yang tdk mengerti apa-apa sehingga menjadi seorang Mahasiswa di Universiti Sains Malaysia dan InshaAllah pada bulan 7 ini,saya menjadi seorang Mahasiswa Tahun Akhir di kampus.Terasa cepat masa berjalan..

Tadika PASTI dan SKMT




Walaupun saya dilahirkan di Kota Bharu,Kelantan namun seawal kelahiran sehingga berumur 5 tahun saya menetap di Melaka dan mempunyai sebuah keluarga angkat yg cukup penyayang dan merekalah yg menjaga kami 3 bradik semasa ibu bapa bekerja.Setelah itu,kami sekeluarga berpindah di Kuala Terengganu kerana mengikut ayah bertukar sekolah selaku pendidik.Saya dan abang sulong telah dihantar ke Tadika PASTI,Wakaf Tengah.Di Sek.Keb. Mengabang Telipot,saya dan abang meneruskan pengajian sebagai pelajar sekolah rendah.

SKKR dan SMKANI



Akhirnya pada umur saya mencecah 9 tahun,keluarga terpaksa berpindah ke Besut,Terengganu.Di daerah itulah,terasa lama saya menjadi seorang pelajar.Mula bersekolah di Sek.Keb. Kampung Raja dan meneruskan pengajian di Sek.Men.Keb Agama Nurul Ittifaq,Kuala Besut.Di sekolah agama inilah saya merasai ruh tarbiyyah daripada kakak-kakak senior yg selari dgn jiwa yg baru meningkat remaja.Di sini,saya merasai nikmat dan indahnya Islam.Ukhwah yang tak pernah padam menjadikan diri ini kuat daripada godaan nafsu. Selesai mendapat keputusan PMR,abah saya menggalakkan saya utk menyambung pengajian di MRSM kerana melihat keputusan PMR yg baru sahaja keluar walaupun hati ini sangat keberatan meninggalkan guru-guru dan sahabat-sahabat yg byk membimbing dari semua segi baik hal ehwal kebajikan atau akademik.


MRSM KOPU






Akhirnya,saya bersekolah di MRSM abah yg dulu iaitu Kota Putra,Besut walaupun abah mengajar di MRSM Yayasan Terengganu,(YT Besut) di mana tempoh perjalanan antara 2 maktab ini ke rumah lebih kurang sama.Bukan mahu lari dari pengawasan abah,tapi nak melatih diri ini supaya lebih berdikari.huhu.. Di sini,saya cuba mengaktifkan diri yg pasif sejak sekolah agama dulu dengan ditaklifkan sbg Biro Kebajikan dalam Badan Wakil Pelajar(BWP) melalui pilihan raya.Taklifan ini sememangnya melatih diri menjadi lebih disiplin dan berwawasan.Terasa malu menjawat jawatan ini sekiranya akademik tdk seberapa.Jadi,saya cuba berusaha dan bersaing bagi meningkatkan pointer setiap sem sehinggalah SPM.Lebih kurang setiap malam,kami akan adakan meting bagi membincangkan masalah dan program yg bakal diadakan kepada pelajar dari batch form 1 hngga form 5.Terasa sedikit masa dihabiskan utk belajar tapi Alhamdulillah Allah menolong hambaNya,setiap sem,poiner meningkat dan saya tiba2 dilantik mnjadi mentor Add Math semasa Ting 5,huhu..itu pun,atas tnjuk ajar mama abah n guru2.Di maktab ini juga,saya merasai tarbiyah hidup ditnggalkan oleh ibu bapa.Semasa Ting 4,abah telah meninggalkan kmi sekluarga kerna menghadiri kursus slama 3 bulan di Auckland,New Zealand..Bila buat latihan Add Math,pasti teringat abah,maka abislah buku Add Math ni basah2.huhu..Awal Tingkatan 5 pula,mama abah telah meninggalkan kami 3 bradik kerna menunaikan haji di Mekah .Pada waktu ditnggalkan itulah,saya merasai peritnya perasaan seorang anak yatim piatu atau sebatang kara.Hmm,bnyak hikmah yg saya dapat sepanjang melalui tempoh ini..Alhamdulillah.

Matrik KMK



Selepas SPM,keluarga telah berpindah ke Langkawi kerna mngikut abah dan saya melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi Kolej Mara Kulim.Alhamdulillah di sini lah,saya merasai suasana Biah Solehah yg sebenar.Ramai kwn2 berubah ke arah yg lebih baik ats dorongan pensyarah2 dan kaunselor.Awal semester,kaunselor KMK telah menghantar saya dan 6 org lagi ahli PRD ke Tanjung Piai,Johor.Baru terbuka sdikit minda apabila berkawan dgn pensyarah sendiri dan dalam masa yg sama mrupakan ckgu pengiring kami.Beliau adalah 'fresh graduate' drp UMT dan juga pensyarah Biologi saya sendiri.Di matrik,saya dilantik menjadi Timbalan Presiden PRD dan di situlah platform utk saya membimbing diri sendiri dan rakan sebaya.Alhamdulillah,berkat drp doa dan bimbingan ckgu2 trutama kaunselor dan pensyarah Biologi yg Islamic ,mmbawa saya ke kampus USM.Sebenrnya sebelum ke kampus,kaunselor yg juga sahabat kepada abah telah pun mendaftarkan saya di sebuah IPTS iaitu Ireland College dalam bidang farmasi kerana dia sememangnya mahukan saya menjadi ahli farmasi,namun atas beberapa sebab saya menolak kerana pada waktu itu juga saya mndapat tawaran ke USM.Sekarang beliau pun sedang menamatkan PhD nya di USM,Penang dan dalam masa yg sama bertugas di pejabat MARA,KL..Alhamdulillah. Pensyarah Bio pula baru sahaja menimang anak pertama dan sering menjemput saya sbg alumni dan adik2 KMK utk makan-makan di rumahnya sehingga sekarang.Syukur,ukhwah ini sememangnya tdk mengenal usia..

Kampus USM



Berat utk saya menceritakan pengalaman akademik di sini memandangkan keputusan akademik saya setiap semester tidak seberapa.Jika dulu,semasa diperkenalkan dgn sistem png saat saya di MRSM sehingga KMK,seingatnya saya tdk pernah mendapat pointer bawah pada 3.20,malah smakin bertambah namun di sini,utk mendapat pointer 3.0pun terlalu sukar dan perit rasanya..hmm,di mana silapnya..adakah kos ini tdk menepati dgn minatku?sibuk sangatkah?kejutan budayakah?atau itu semua alasan?Pernah saya mencuba utk menukar kos ke USM,Kubang Kerian setelah tamat pengajian tahun pertama di sini.Teringat semasa di Tahun Pertama,terasa Pulau Pinang ini begitu asing dan jiwa terasa sedih berada di sini,tdk tahu apa puncanya tp yang pasti saya tdk mahu lagi berada di sini ,namun Allah lebih mengetahui yg terbaik buat saya.Ada beberapa sahabat yg memujuk supaya saya tdk berpindah dan sering memberitahu yg Minden ini perlukan enti..Tersentak saya ketika itu dan saat itu pelbagai persoalan bermain di minda..Perlu sangatkah aku di sini???Hmm.. Walau perit utk mengimbangkan antara akademik dan amanah yg diberi,namun saya tahu Allah pasti menolong seperti mana Allah menolong hambaNya yg menolong agama Allah dengan ikhlas dan redha,Ameeen..Sidang depan diri ini InshaAllah bakal bergelar Mahasiswa Tahun Akhir,yg biasanya sangat sibuk dengan ‘Final Year Project’ dan saat ini saya masih tdk yakin dgn kemampuan diri ,”Ya Allah,Mampukah aku”?Walaupun Seorang sahabat yg telah pun grad dan pernah melalui pengalaman semua ini,banyak memberi nasihat,namun saya seperti 50-50 kerana kos yg diambil pada awlnya bukannya seiring dgn minat yg ada,namun diri menjadi rapat dan kagum dgn guru2 yg mngajar subjek Biologi.Terasa diri mahu menjadi hebat seperti mereka,mengajar dalam masa yg sama mempraktikkan dakwah fardhiah..Walau tanpa kata-kata,setiap gerak-gerinya seolah-olah berbicara dgn kita..


Harapan



Walau apa pun,life must go on..saya akan cuba buat yg terbaik baik dalam akademik atau apa sahaja..InshaAllah..Every cloud has a silver lining kata org putih..dan sbg muslim,Allah sahaja tempatku bergantung dan berharap..Walau hidup ini penuh ujian,namun dgn setiap ujian itu, Allah pasti akan meninggikan darjat kemuliaan bagi setiap hambaNya yg beriman dan sabar menghadapinya..Saya suka menutup penulisan ini dengan satu ayat Al-Quran,Surah Al-Baqarah ayat 269~


“Dia memberikan hikmah (kemampuan utk memahami rahsia-rahsia syariat agama) kepada siapa yang Dia kehendaki.Barangsiapa yang diberi hikmah,sesungguhnya Dia telah diberi kebaikan yang banyak.Dan ada yang dpt mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal yang sihat"

Wallahualam..



.....................................Tamat...........................................

2 comments:

munadhia said...

salam yuni, yan rasa ad hikmah Allah meletakkan kite dlm bwp dlu2.. skang ramai antr kalangn bwp sndr berjuang d ats jln yg sama. alhamdulillah. rupanya yan x kesorgn. kite ad beberapa org lagi... yan terharu sgt. rupanya Allah sediakan kite dr sekolah lg utk jadi slh sorg pejuang agamanya. alhamdulillah. smoga trus thabat dan tabah yuni! =)

yan jga bakal mghadapi tahun akhir insyaAllah andai xdop aral melintang. smoga kita sama2 tabah dan brjaya harunginya. insyaAllah =)
salam rindu : izyan

Al - Mu'allim said...

Wamakaruu wamakarallah...

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates