Thursday, February 12, 2009

Valentine’s Day

TETAMU YG TAK DIUNDANG

Tanggal 14 Februari merupakan hari yang ditunggu-tunggu bagi pasangan kekasih yang sedang dilamun asmara. Mereka akan saling mengutus surat ataupun kad-kad Valentine’s Day berserta cendera mata sebagai manifestasi rasa cinta kepada pasangan masing-masing. Tidak ketinggalan dalam program TV diselitkan cerita-cerita berunsur cinta ditayangkan atas nama Valentine’s Special. Disamping itu , jika kita tinjau persiapan yang dilakukan oleh golongan ini untuk menyambut hari yang ‘istimewa’ tersebut, didapati mereka sibuk memilih kad-kad ucapan Hari Kekasih, menempah cenderahati, jambangan bunga dan tempahan untuk makan malam bagi merayakan hari tersebut bersama pasangan masing-masing. Kedatangan hari ‘istimewa’ ini juga ditunggu-tunggu oleh pihak hotel dan kedai cenderahati untuk mengaut keuntungan dengan menawarkan pakej-pakej istimewa sempena sambutan hari tersebut. Ini boleh kita lihat pada Tanggal 14 Februari pada tahun-tahun yg lalu berbagai promosi pihak-pihak berkenaan di akhbar-akhbar tempatan.,Contohnya, Makan Malam Hari Kekasih di Restoran Cilantro, Hotel Mi Casa, tiga menu lazat untuk pilihan. Hotel Hyatt Regency Saujana menyediakan pelbagai masakan lazat musim sejuk negara Jepun seperti Renko No Hasamiage, Fuki Nishinni, Taknoko Tosani dan Wakasagi Tempura. Hotel Shangri-La menyediakan hidangan makan malam romantik di Restoran Lafite bertemankan cahaya lilin dengan masakan ala Perancis yang berharga RM389 bagi setiap pasangan. Tidak ketinggalan juga hotel-hotel lain seperti Hotel Legend, Hotel Dyanasty dan Hotel Capitol. Bagi mereka yang ingin membeli hadiah istemewa intuk orang tersayang , sebuah butik di Bangsar iaitu Butik Form telah menawarkan hadiah anting-anting dari sebahagian koleksi barang kemas ciptaan pereka terkenal Amerika Janine Payer yang pernah dipakai oleh bintang filem Hollywood seperti Wynnona Rider dan Brooke Shield dengan harga antara RM600 hingga RM1800.Di sini seperti kita fahami bahawa premis-premis ini adalah pengusaha yang beroperasi untuk mengaut keuntungan semata-mata dengan cara mengeksploitasikan‘hari tersebut’, dimana mereka menjadikan golongan yang merayakannya sebagai bahan sasaran. Tetapi apa yang menyedihkan kita ialah golongan yang merayakan hari tersebut, ada yang terdiri dari kalangan generasi muda Islam. Apabila ditanyakan kepada mereka,kenapa anda menyambut ‘Hari Kekasih’ ini? Diantara jawapan mereka ialah:
Saya hanya ikut-ikut sahaja Untuk mengeratkan tali persahabatan Saja suka-suka.Kenapakah jawapan ini boleh keluar dari mulut-mulut golongan muda Islam ini? Tidak lain dan tidak bukan kerana pemikiran/ konsep mereka telah diresapi oleh racun ideology Kapitalisme yang berasaskan doktrin sekularisma iaitu pemisahan agama dari kehidupan. Bagi golongan muda ini merayakan Valentine’s Day dianggap tidak bertentangan dengan aqidah yang mereka pegang. Merekapada dasarnya telah terpedaya dengan slogan-slogan dari Barat yang disuntikkan ke dalam pemikiran mereka.
Di sebabkan kejahilan dan kurangnya berfikir tentang kehidupan bagi mereka, aqidah yang mereka anuti cukup sebagai tiket untuk mereka menjadi muslim tetapi tidak pernah menjadikan aqidah ini sebagai asas pandangan hidup mereka. Inilah bahayanya racun sekularisme!

Tuhan Sentiasa Uji Namun Ada Manusia Ingkar

Sejarah Valentine’s Day

Dalam keghairahan remaja Islam dewasa kini merayakannya, elok sekali kalau kita melihat kembali sejarah silam yang membawa kepada perayaan ini. Pada mulanya orang-orang Romawi merayakan acara untuk memperingati suatu hari besar mereka yang jatuh pada tanggal 15 Februari, mereka menamakannya Lucipercalia. Peringatan ini dirayakan untuk memperingati Juno
( Tuhan wanita dan perkahwinan), serta Pan (Tuhan dari alam ini) seperti apa yang mereka percayai. Acara ini berisi pesta antara muda-mudi, lelaki dan perempuan yang memilih pasangannya masing-masing dengan menulis nama yang dimaksudkan dalam jambangan kemudian diundi. Pasangan masing-masing saling tukarmenukar hadiah sebagai manifestasi cinta mereka. Acara ini diteruskan dengan berbagai macam pesta dan huru-hara bersama pasangan masing-masing sampai ke pagi. Setelah penyebaran agama Kristian, para pemukagereja cuba memberikan pengertian ajaran Kristian terhadap perayaan para pemuja berhala itu. Pada tahun 496 Masehi, Paus Gelasius ( PopeGelasius) mengganti peringatan Lupercalia itumenjadi Saint Valentine’s Day, iaitu hari kasih sayang untuk orang-orang suci dengan memindahkan harinya pada tanggal 14 Februari sebagai penghormatan bagi seorang pendeta Kristian yang dihukum mati pada tanggal tersebut. Sehingga sekarang acara tersebut terus diperingati. Dalam sejarah perayaan Valentine, para sejarawan tidak setuju dengan adanya usaha untuk menghubungkan hal itu dengan StValentine yang hidup di Rom pada zaman pemerintahan Kaisar Caludius II (268-270). St Valentine ini ditangkap oleh orang-orang Rom dan dimasukkan ke dalam penjara, kerana dituduh membantu salah satu pihak untukmemusuhi dan memburu orang Kristian. St Valentine ini kononnya berhasil mengubati puteri penjaga penjara yang buta. Akhirnya pada tahun270 orang Rom memenggal kepalanya di Palatine (bukit Palatine ) dekat Altar Juno. Dalam kaitannya dengan acara Valentine Day, banyak orang mengaitkan St Valentine yang lain. Dia adalah seorang bishop di Terni, satu tempatkira-kira 60 batu dari Rom. Dia juga diburu keranamemasukkan sebuah keluarga Rom ke dalam agama Kristian. Kemudian ia dipancung di Rom sekitar 273 Masehi.

HARAM ITU JELAS HARAMnya ,JANGAN LAH KITA MENGHALALKANNYA !!!



Sikap Seorang Muslim terhadap Valentine’s Day

Bagi seorang Muslim, segala perbuatannya telah mempunyai hukum dan wajib baginya untuk mengetahui hukum satu perbuatan sebelum perbuatan tersebut dilaksanakannya. Sebagaimana satu kaedah syara’ (kaedah Fiqh) yang menyatakan Asal (pokok/dasar) sesuatu perbuatan adalah terikat dengan hukumhakam Syara’Begitu pula untuk
‘berkasih-sayang’ versi ‘Valentine’an ini, haruslah diketahui terlebih dahulu hukumnya, lalu diputuskan apakah akandilaksanakan atau ditinggalkan. Dengan melihat dan memahami asal-usul serta realiti pelaksanaan Valentine’s Day, sebenarnya perayaan ini tidak ada sangkut pautnya sedikitpun dengan corak hidup seorang Muslim. Tradisi tanpa dasar ini lahir dan berkembang dari segolongan manusia (kaum/bangsa) yang hidup dengan corak yang sangat jauh berbeza dengan corak hidup berdasarkan syariat Islam yang agung. Jika kita fahami nas-nas syara’ dengan lebih mendalam,akan kita dapati aturan yang tegas terhadap masalah ini, antara lain firman Allah SWT:Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mengetahui tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan dimintapertangggungjawaban
( Al Isra’ : 36)
Juga firman Allah SWT;
Sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepada kamu (keterangan-keterangan), sesungguhnya kalau demikian termasuk golongan orangg-orang yang zalim (Al Baqarah : 145)

Untuk itu marilah kita meneliti erti semua itu setelah kita mendapatkan pemahaman tentang Valentine Day tersebut. Semoga kita tidak menutup mata dan telinga setelah mengetahui perkara ini. Berdoalah semoga Allah SWT tidakakan menutup mata hati kita, kerana orang yang paling rugi ialah orang yang berusaha menutup pancaindera mereka setelah datangnya ilmu dan keterangan. Dan yang lebih parah lagi jika seandainya mata hati kita telah ditutup oleh hawa nafsu mereka. Perlu difahami bahawa syariat Islam datang dari Allah SWT untuk menerangi umat manusia dari kegelapan, dan ianya tidakboleh disandarkan pada asas manfaat di mana penentuan manfaat atau tidaknya sesuatu adalah bersifat relatif.

Kesimpulan

Islam adalah ‘cara hidup’ yang khusus dan unik dalam kehidupan ini. Ini telah disimpulkan oleh Muhammad Ismail dalam kitabnya Fikrul Islami tentang hakikat ajaran Islam. Menurutnya, sebagai umat yang memiliki peraturan hidupyang unik dan berbeza dengan system manapun, sangat memungkinkan kita sebagai pemeluknya untuk berdikari, produktif dan tidak boleh ‘menciplak’ ajaran umat yang lain. Sabda Rasullullah saw. “Barangsiapa menyerupai suatu kaum maka dia termasuk dari golongan mereka” HR Abu Daud dan Imam Ahmad dari Ibnu Umar.
“Tidak termasuk golongan ku orang-orang yang menyerupai selain golongan umat ku(umat Islam)” HR Tirmidzi dari Amru binSyu’aib dari ayahnya dari datuknya. “Jangan kalian menyerupai orang-orang Yahudi dan Nasrani..” HR Tirmidzi.
Hadis-hadis di atas menunjukkan larangan meniru-niru gaya hidup suatu kaum yang bertentangan dengan ajaran Islam. Bermula daripada masalah akidah sehinggalah urusan syariat. Dalam masalah hari raya(hari kebesaran) misalnya, Islam melarang kita mengikut atau menghadiri hari raya umat lain. Begitu pula dengan urusan pakaian, potongan rambut dan urusan-urusan lain dalam kehidupan ini tidak boleh dari ajaran agama lain.
Semestinya kita mempunyai cara hidup kita sendiri. Tidak perlulah kita menoleh ke kiri dan memandang ke kanan kerana Islam adalah satu-satunya cara hidup yang komprehensif dan sempurna yang diturunkan / diwahyukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW untuk mengatur
hubungan manusia dengan tuhannya, hubungan manusia dengan dirinya sendiri dan hubungan manusia dengan sesamanya. Rasulullah SAW menjadi contoh tauladan yang terbaik bagi kehidupan seorang muslim dengan tegas memperingatkan kita agar jangan mengikuti corak hidup kaum/ bangsa lain, sebagaimana dalam sabdanya: Tidak akan terjadi kiamat sebelum umatku menerima (mengikuti) apa-apa yang dilakukan oleh bangsa-bangsa terdahulu (pada masa silam), selangkah demi selangkah, sehasta demi sehasta. Dikalangan sahabat ada yang bertanya: Ya Rasullah yang dimaksudkan (di sini) seperti bangsa-bangsa Persia dan Romawi? Rasulullah menjawab:Siapa lagi (kalau bukan mereka)? Hadis riwayat Bukhari,
dari Abu Hurairah. Imam Ibnu Hajar Atsqalani, menerangkan makna ikut-ikutan dalam hadis ini adalah dalam masalah-masalah aturan kehidupan, baik individu maupun kemasyarakatan. Renungkanlah kenyataan Ibn Khaldun, seorang ahli sosiologi yang terkemuka pernah berkata: “Yang kalah cenderung mengekori yang menang, dari segi pakaian, kenderaan, bentuk senjata yang dipakai, malah meniru dalam setiap cara hidup mereka, termasuk di sini adalah mengikuti adat-istiadat mereka, bidang seni, seperti seni lukis dan seni pahat (patung berhala), baik di dinding-dinding, pabrik-pabrik atau di rumah-rumah”. Sekiranya kita memahami keadaan umat Islam di saat ini, dan makna kenyataan Ibn Khaldun kita dapati kesesuaiannya.

Memang benar umat Islam kini berada dalam posisi yang teramat rendah, yang semua ini disebabkan kita tidak lagi taat dan patuh kepada aturan Allah SWT. Saat ini kita secara membabi –buta meniru apa-apa saja yang diberikan oleh Barat serta aturan-aturan yang batil, hampir dalam semua aspek kehidupan. Yang tersisa dari kaum muslimin saat ini hanyalah dari aspek ibadah ritual semata-mata. Sedangkan aspekaspek Islam yang lainnya (kehidupan sosialkemasyarakatan, ekonomi , kebudayaan dan lain-lain) umumnya tidak diterapkan, bahkan tidak dipedulikan dan yang lebih teruknya lagi langsung tidak diketahui oleh umat Islam sendiri. Wahai kaum muslimin, khususnya generasi muda Islam yang terkeliru dengan permasalahan ini, akan tetapkah kita redha dengan keadaan ini? Tidakkah kita takut atas murka Allah SWT bagi hamba-hambaNya yang tidak mahu melaksanakan semua aturanNyaFirman Allah swt: “Hai orang-orang beriman, penuhilah seruanAllah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu memberikan kehidupan kepada kamu” ( Al Anfaal: 24)
Wallahua ’lam
“Sesungguhnya ULAMA itu Pewaris Nabi “.( JANGAN LAWAN ATAU MEMPERKECILKAN ILMU MEREKA !!! )
( Dengar lah nasihat mereka dan turutilah …. )

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates