Sunday, September 6, 2009

Diari 14 Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t

Kenangan pada 14 Ramadhan ini banyak mengajar erti kesabaran dan keimanan.Terasa banyak peristiwa dan kejadian yang menguji keimanan datang silih berganti,seperti Allah sedang berbicara denganku.Hari itu aku sangat gembira kerana aku bakal berbuka puasa buat kali pertama dengan mama dan abahku di rumah setelah 2 tahun berada di sana.Walaupun aku menetap di sana,ntah mengapa aku tidak diberi kesempatan oleh Allah untuk merasai kenikmatan Ramadhan di pulau Mahsuri itu,dan Alhamdulillah hari ini sudah masuk hari ke -3 aku berada di rumah dan aku seperti tidak percaya yang aku sekarang bersama-sama dengan ibu bapaku menikmati juadah sahur dan berbuka,terawih dan banyak lagi.Syukurlah,bukan senang nak dapat peluang yang Allah bagi ini.

Namun begitu,sebelum aku berjaya menjejakkan kaki di Pulau Lagenda ini,banyak peristiwa yang berlaku stapi aku redha atas apa yang terjadi.Hari itu adalah hari Jumaat,selepas habis sahaja kelas BI di Pusat Bahasa,aku bertekad untuk balik ke rumah walaupun sebelum ini aku masih lagi kurang pasti ,memandangkan tanggungjawabku di sini masih belum beres.Namun,gerak hati dan ajakan ibu bapaku membuatkan aku jadi bersemangat.Lagipun,ada something yang boleh dikatakan ‘emergency’.Sebelum sahabat2 ku menghantarku ke Butterworth,tiba2 hujan turun dengan lebatnya sehingga jalan raya pun dah hilang dari pandangan.

Akhirnya,sampailah juga aku di terminal bus pada jam 3.40 petang dan alhamdulillah bus ke Alor Setar telah pun menunggu.Setelah mendapatkan tempat duduk,aku cuba target masa bila boleh sampai ke jeti Kuala Kedah,bimbang kalau2 terlepas feri.Aku cuba bertenang dan semoga dipermudahkan Allah.Dalam aku berfikir,akhirnya aku tertidur keletihan di sebelah mak cik yang tidak sempat untukku bertaaruf.Takpelah,tiada rezeki.Mujurlah aku tersedar 5 minit sebelum bus sampai di Pekan Rabu.Memang selalunya aku turun di situ sebab banyak bus mini yang menuju ke jeti berbanding di Shahab Perdana yang biasanya teksi sahaja yang berlambak.

Dalam pukul 5.30 petang,bus mini pun meluncur laju merentas bandar Alor setar menuju jeti Kuala Kedah.Dalam menghayati pemandangan ciptaan Tuhan,Aku amat bersyukur tiba2 Allah telah memberi lintasan hati padaku,baru aku teringat yang aku tidak cukup duit nak beli tiket feri nanti.Hatiku beristighfar dan lebih kurang beginilah aku bermonolog,”Aku kena draw duit ni,kalu tak alamatnya aku kena la bermalam di sini”.Sampai di jeti ,aku terus mencari bank2 terdekat,tapi kebanyakan bangunan telah di’block’ dengan bazar Ramadhan yang sangat meriah.Tapi,aku tidak kira,dengan bulat hati,terusku redah bazar itu semata-mata mahu draw duit.Orang lain pergi bazar cari makanan,aku pula cari duit.Alhamdulillah,berjaya juga aku drawing sedikit duit walaupun sesak dengan orang.

Aku berjalan laju menuju kaunter pembelian tiket dan terus menghulurkan RM 23 kepada seorang akak yang bertugas,tiket pukul 6 petang dan sekarang sudah jam 5.50 petang.Hatiku bermonolog lagi”gano ni?aku tok maye lagi,takpe mungkin Allah sedang menguji iman aku ni.Teringat peristiwa yang seakan-akan seperti ini,peristiwa yang benar2 menguji akidah seorang hamba.2 bulan lepas,pernahku solat di lorong menuju tangga atas di sebelah kedai cina memandangkan kereta mengambil masa yang lama untuk diservis.Ibubapaku juga ada bersamaku namun mereka tidak apalah,musafir.Kawasan itu memang tiada surau dan kedai2 disitu pula banyak dipunyai orang cina.Hatiku mula kecut bila teringat amaran ALLAH kepada hamba yang sengaja meninggalkan solat.

Waktu itu solat maghrib.Alhamdulillah,lorong menuju tangga itu bersih dan ada pula surat khabar yang tidak digunakan lagi.Tapi dalam kekalutan itu ada satu yang menggelikan hatiku,mamaku sempat bertanya kepada lelaki cina ni,lbh kurang begini la “kiblat arah mana ye?”Aku dan abah saling berpandangan,aku terus menambah soalan cepumas mama kepada si cina ini,”hm,matahari terbenam arah mana ea?”Mujurlah dia tahu dan menunjukkan arah terbenam matahari.Dan dengan hamparan surat khabar,akhirnya Allah mengizinkanku sujud kepadaNya dan di waktu itu aku merasai manisnya iman anugerah Allah ini.Benarlah firman Allah,solat itu wajib dalam apa jua keadaan hatta orang sakit tenat sekalipun mengikut syarat2 tertentu.Itulah kenanganku yang tidak mungkin ku lupakan.

Aku terus berlari2 menuju surau dan mujurlahlah aku dalam situasi orang bermusafir,zuhur dan asar dijamakqasarkan.Selesai solat,aku pantas menuju feri yang masih lagi menunggu penumpang,masa itu sudah pukul 6.05 petang,on the way nak pi sana,ada juga rupanya orang yang senasib dgnku,seorang leleki cina berlari2 mengejar feri.Aku hanya berjalan dengan laju dan buat2 cool memandangkan petugas2 feri msh lagi menunggu.Sebaik kakiku selamat menjejakkan kaki ke dalam feri dan mengambil tempat,tangga pelepasan feri terus diangkat dan dijarakkan dari feri.Barulah aku tahu yang aku adalah orang yang paling ‘last’ menaiki feri.Tapi,syukurlah tidak terlepas feri.

Dalam feri,Ibu bapaku sibuk bermesej pdku bertanyakan bila ketibaanku di jeti Langkawi nati.Tapi mereka sndiri yang mengagak aku akan smpai dlam pkul 7.30 dan jangkaan mereka benar.Akhirnya aku dan ibu bapaku berbuka puasa di dalam kereta sementara kereta meluncur laju ke rumah.Usai menikmati juadah masakan mama dan solat maghrib berjemaah,kami terus ke surau maktab langkawi.Saat menjejakkan kaki di surau itu,satu persatu kenangan manis bersama kawan2 di maktab dulu menerjah ruang fikiran,sangat seronok saat bergelar seorang pelajar sekolah.Kalaulah aku boleh balik semula ke zaman itu,kan best(monolog lagi)..tapi istilah ‘kalau’ memang tiada dalam ajaran Islam.Jadi,aku pasrah dan bersyukur dengan kehidupanku kini sebagai seorang mahasiswa dan lain2.

Terawih yang berimamkan seorang kaunselor di sini memang cukup mengsyahdukan sesiapa sahaja yang mnjadi makmum kepadanya.Beliau ini pandai bermain dengan perassaan atau;psiko’kan pelajar2nya termasuklah adikku.Beliau sedaya upaya membuatkan semua orang menangis dengan mengalunkan ayat2 suci Al-Quran,berzikir,berselawat dan bernasyid dgn suara yg mndayu-dayu sehingga dia sendiri pun turut menangis.Tadi,aku mulai perasan suara imam ini makin lama makin tenggelam kerana sebak dalam meminta keampunan kepada Allah.Alhamdulillah,terawih di sini bukan sahaja tujuan melakukan ibadat tapi ia juga melatih kita menghayati setiap ibadat yang kita lakukan..barulah ibadat kita itu berkualiti dan lebih khusyuk mengadap Ilahi.Semoga pelajar di maktab ini sentiasa barakah dalam menuntut ilmu,begitu jua adikku yang kini menghadapi peperiksaan percubaan SPM.

Memandangkan kini kita sudah pun berada di pertengahan Ramadhan.iaitu saat kemuncak atau klimaks kita dalam mendapatkan keampunan dan keredhaan daripadaNya,maka janganlah kita sia2 kan peluang yang ada dengan bercampur kebatilan dan kebenaran kerana Allah sentiasa membuka pintu taubatNya selagi nyawa tdk lagi smpai ke keronkongan.Sesungguhnya apa yang berlaku di dunia ini sudah pun Allah tentukan sejak awal lagi dan segalanya mempunyai maksud dan hikmah tersirat.Wahai sahabat2 ,bersabarlah dengan apa saja yang telah,sedang dan akan berlaku nanti.Sesungguhnya Allah menyukai mukmin yang kuat dan banyak bersabar sesuai dengan firmanNya dalam surah An-Nahl : 96

“Apa yang ada di sisimu akan lenyap,dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal.Dan kami pasti akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”.

Semoga sahabat-sahabat mendapat dan mengambil sedikit pengajaran daripada cerita ana yang tak sehebat cerita iktibar semasa zaman sahabat Nabi ini..semoga ibadah kita diterima oleh Allah S.W,T,Insya-Allah. ^_^

NURA said...

salam sobat
trims infonya
memang kita harus bersabar dalam ibadah,,agar lebih khusyuk.

ada AWARD sederhana untuk sobat,,,mohon diterima ya,,di blog NURANURANIKU,,trims.